Kokeilin sateenvarjon ja kävelykeppien tekoa Jorgelinan ohjeella. Tein omani silkistä, saisikohan paperista kauniimman? Yläkuvassa valkokahvainen kävelykeppi on tehdastekoinen, muut itsetehtyjä.
Haluaisin vaihtaa rouvan asun, se sointui sävyiltään kuitenkin hyvin yhteen tämän varjon kanssa.
lauantai 27. elokuuta 2016
perjantai 26. elokuuta 2016
Syysmaisema / Autumn Landscape 1:48
Otin harppauksen syksyyn ja Raven's Perch sai pihan alleen. Hankin viime syksynä tämän maastokitin yhdessä talon kanssa täältä. Siihen kuuluu mdf-paloista koottava runko, portin osat, aidat ja hautakivet.
Ohjeen mukaan rutistin sanomalehteä levyjen väliin, jotta tasoitetta ei kuluisi niin paljon. Päälle levitin veitsellä tahnamaista Polyfillaa, joka on veteen sekoitettava jauhe, jota minulla sattui olemaan. Tässä vaiheessa minulla oli valkoinen 'kakku', jonka kuivuminen kesti useita päiviä. Puut ovat risuja metsästä, jotka työnsin vielä kosteaan tasoitteeseen.
Pohjan kuivuttua maalasin sen tumman ruskealla ja harmaalla akryylimaalilla ohuesti. Kasvuston tein sirottelemalla liimapintaan monenlaista myös maustekaapista löytyvää ainesta. Maaston teko oli kuin maalaamista materiaaleilla, hauskaa sotkemista.
Yksityiskohtia voisi lisätä kaikenlaista ja se taitaa jäädä lokakuulle. Mittatikku unohtui kuvatessa, mutta tornin korkeus on noin 26 cm.
Aika painava tästä tuli, vaikka mäki onkin keskeltä ontto.
Nyt tarvittaisiin sisustus, enkä ole siitä syystä liimannut taloa vielä maastoon kiinni.
Ohjeen mukaan rutistin sanomalehteä levyjen väliin, jotta tasoitetta ei kuluisi niin paljon. Päälle levitin veitsellä tahnamaista Polyfillaa, joka on veteen sekoitettava jauhe, jota minulla sattui olemaan. Tässä vaiheessa minulla oli valkoinen 'kakku', jonka kuivuminen kesti useita päiviä. Puut ovat risuja metsästä, jotka työnsin vielä kosteaan tasoitteeseen.
Pohjan kuivuttua maalasin sen tumman ruskealla ja harmaalla akryylimaalilla ohuesti. Kasvuston tein sirottelemalla liimapintaan monenlaista myös maustekaapista löytyvää ainesta. Maaston teko oli kuin maalaamista materiaaleilla, hauskaa sotkemista.
Yksityiskohtia voisi lisätä kaikenlaista ja se taitaa jäädä lokakuulle. Mittatikku unohtui kuvatessa, mutta tornin korkeus on noin 26 cm.
Aika painava tästä tuli, vaikka mäki onkin keskeltä ontto.
Nyt tarvittaisiin sisustus, enkä ole siitä syystä liimannut taloa vielä maastoon kiinni.
torstai 11. elokuuta 2016
Lisää mattoja / More Rag rugs
Mattojahan Syreenikujalla on kudottu yksi päivässä koko elokuun. Räsymatto tuntuu mukautuvan ympäristöönsä. Jopa ensin inhoamani väriyhdistelmä tummansininen - kuparinruskea -matto näyttää minihuoneessa hyvältä.
Tytär varasi Lundbyynsä vihreän, pinkin sekä pienimmän maton. Loimena kokeilin myös virkkauslankaa, joka kyllä näyttää liian paksulta päättelyssä.
Vielä voi hetken levähtää ennen kuin työ jatkuu. Mattopiiskan olen tehnyt Marian kirjan 'Nukkekoti Väinölän vuosi' -ohjeella jo aikaisemmin.
Helsingissä koulujen syyslukukausi alkoi tänään. Nyt on kesäloma loppu ja kaikki uusi taas edessä.
Tytär varasi Lundbyynsä vihreän, pinkin sekä pienimmän maton. Loimena kokeilin myös virkkauslankaa, joka kyllä näyttää liian paksulta päättelyssä.
Vielä voi hetken levähtää ennen kuin työ jatkuu. Mattopiiskan olen tehnyt Marian kirjan 'Nukkekoti Väinölän vuosi' -ohjeella jo aikaisemmin.
Helsingissä koulujen syyslukukausi alkoi tänään. Nyt on kesäloma loppu ja kaikki uusi taas edessä.
maanantai 1. elokuuta 2016
Forssasta / Forssa Miniature Fair
Forssa on jo ilmiö! Markkinapöytien yltäkylläisyyttä ihmetellessä sain taas loppukesän energia-annoksen kaikesta taidokkuudesta ja innosta. Kiitos Kaisalle ja Iinalle hauskasta yhteisreissusta!
Tässä löytöni Forssasta.
Kirjankansia Susannalta, neulekokeiluun kauhistuttava 0,6mm:n virkkuukoukku ja lankoja Hannalta, lasitölkit Taavanaiselta sekä pitsejä, pannunalus- ja valaisinaihioita useilta eri myyjiltä:
Keramiikka-astiat Tarulta, papukaijatulppaani Susannalta,
virkatut liina ja patalappu Katriina Aallolta:
Tulppaaniparka joutui tuoksinassa miltein prässätyksi, onneksi yksikään hede ei katkennut!
Pariovi Nukkekoti ja Lelusta, tämä vaatii ihan selvästi suomalaisen mökin ympärilleen, huh huh... Thai-korin ja koristeaihion myyjän nimeä en valitettavasti tiedä.
Juustotarjotin ja silli-asetelma Taina Jatta Toropaiselta:
Kiitos taas järjestäjille ja myyjille! En pysty kuvittelemaankaan ponnisteluitanne.
Itse heräsin markkina-aamuna vasta klo 06...
lauantai 30. heinäkuuta 2016
Räsymattoja / Rag rugs
Kerhossa on tehty räsymattoja ja päätin kokeilla niiden kutomista 'kotiläksynä'. Minulla sattuu olemaan helmienkudontakehys, jota en ole juurikaan käyttänyt. Heti ei homma onnistunut, ei auttanut alakoulun opit, silloinhan tätä viimeksi tein. Tuli reunoistaan pussittavaa ja kapenevaa mattoa, kaksi yritystä purin kokonaan.
Tässä matot tekojärjestyksessä vasemmalta oikealle. Oli hauska seurata, miten kuviopuuvilla muuttaa kudottuna muotoaan. Kiitos Susannalle Marimekon kangassuikaleista.
Lopulta keksin lattaa kamman poikitellen loimilankoja kiristämään. Nyt matto pyrki levenemään kudonnan edetessä, mutta kompensoin sen vetämällä kudetta reunasta tiukemmalle. Jo alkoi tulla melko tasaleveää mattoa! Loimena viimeisessä matossa oli muliinilanka ja kahdessa pienemmässä koneompelulanka. Musta paperi oli näkemisen apuna loimilankojen erottamiseksi vaaleasta taustasta. Kude oli 3-6 mm leveää. Matot ovat 1:12 -sopivia.
Tässä matot tekojärjestyksessä vasemmalta oikealle. Oli hauska seurata, miten kuviopuuvilla muuttaa kudottuna muotoaan. Kiitos Susannalle Marimekon kangassuikaleista.
Lopulta keksin lattaa kamman poikitellen loimilankoja kiristämään. Nyt matto pyrki levenemään kudonnan edetessä, mutta kompensoin sen vetämällä kudetta reunasta tiukemmalle. Jo alkoi tulla melko tasaleveää mattoa! Loimena viimeisessä matossa oli muliinilanka ja kahdessa pienemmässä koneompelulanka. Musta paperi oli näkemisen apuna loimilankojen erottamiseksi vaaleasta taustasta. Kude oli 3-6 mm leveää. Matot ovat 1:12 -sopivia.
torstai 14. heinäkuuta 2016
Momokoboksi / 1:6 Roombox
Tässä on ensimmäinen katselulaatikkoni! Sahasin sen käsin mökillä olleesta 6 mm:n vanerista, joka oli vanhan vuodevaatelaatikon pohja. Olen hyvin tyytyväinen japanilaiseen sahaani, jolla saa tehtyä ikkuna-aukonkin keskelle levyä. Ostin sahan täältä joitakin vuosia sitten.
Boksin mitat olivat pitkään mietinnässä ja aluksi kaavailin siitä seinälle ripustettavaa. Sitten tuli idea ikkunasta, se täytyi saada ja mielellään oikeissa mittasuhteissa. Boksin mitat ovat korkeus 40cm, leveys 36cm ja syvyys 23 cm, sellainen joka mahtuu yöpöytäni hyllylle.
Tiiliseinän tein lähinnä kananmunapakkauksen pahvista. Maalasin sen ensin Gessolla, sitten beigellä akryylillä ja lopuksi vielä valkoisella akryylillä kuivalla siveltimellä.
Tapetti on Skagen-nimistä skräppipaperia Sinellistä. Olen ostanut sen joitakin vuosia sitten, en tiedä onko sitä yhä myynnissä.
Harmaa panelointi on Bilteman sytyketikuista ja valmiista koristelistoista. Ei tullut ponttipaneelia, yritin korjata asiaa vetämällä piikillä urat pystylistojen väliin.
Lattia on Biltemen sytyketikuista, hiottu ja käsitelty pellavaöljyllä. Naulanpäät piirsin lyijykynällä.
Sikäli kun valoa riittää kuvaamiseen, se on pehmeämpää kuin mitä olen tähän asti onnistunut kuviini tästä nukesta saamaan. Toisen sivuseinän olisi voinut jättää poiskin, olisi helpompi kuvata. Maailmalla näkee myös japanilaisilla hakasilla yhteenliitettäviä seiniä ja lattioita, jotka voi irrottaa toisistaan varastoinnin ajaksi.
Ikkunan teko ei sujunut käden käänteessä. Aluksi unohdin ikkunaluukkujen välisen keskilistan. Levensin aukkoa seinässä ja tein uuden kehyksen luukuille. Sitten saranat veivätkin ruuveineen kehyksen sisällä liikaa leveyttä, vaikka veistin niille syvennykset. Kyllästyin ja liimasin toisen luukun pysyvästi kiinni. Ikkuna on 5/5, 4/2 ja 2/2 mm:n mäntyrimaa.
Kiinnostavasti moni nukkekodin 1:12-kokoisesta rekvisiitasta käy tännekin, esineitä kun on niin monen kokoisia oikeastikin. Katson, mitä saan irti tästä huoneen puolikkaasta. Se voi toimia makuu- tai olohuoneena, keittiönä tai kylpyhuoneena. Tarkoitus ei ole kerätä hurjaa määrää tämän mittakaavan tavaroita. Mietin jopa Momokolle omaa blogia, katsotaan miten tämä kehittyy...
Liimasin ikkunalaudat paikoilleen ulkoseinässäkin, jottei siihen tarvitse palata. Ulkoseinä on kesken, hyvinhän tuohon sopisi kapeat pystyrimat kuten ennen vanhaan.
Jos ihmettelette, mistä tämä 1:6-villitys sai alkunsa niin vilkaiskaa vaikka japanilaisen Peu connu:n blogia. Tai katselkaa GamJan roombokseja. Tavattoman paljon hyviä ideoita ja yhtä lailla nukkekotileikkiä 1:6-mittakaavassa.
Ikkunan ollessa miltein valmis muistin varastossani olevan kaksi vastaavan näköistä ruotsalaista 1:12 -koossa. Sekä pari ovea, muitakin ikkunoita ja portaatkin. Vaneria ja Biltema-tikkuja on myös vielä jäljellä. Jossain vaiheessa täytyy tehdä lisää suunnitelmia...
Boksin mitat olivat pitkään mietinnässä ja aluksi kaavailin siitä seinälle ripustettavaa. Sitten tuli idea ikkunasta, se täytyi saada ja mielellään oikeissa mittasuhteissa. Boksin mitat ovat korkeus 40cm, leveys 36cm ja syvyys 23 cm, sellainen joka mahtuu yöpöytäni hyllylle.
Tiiliseinän tein lähinnä kananmunapakkauksen pahvista. Maalasin sen ensin Gessolla, sitten beigellä akryylillä ja lopuksi vielä valkoisella akryylillä kuivalla siveltimellä.
Tapetti on Skagen-nimistä skräppipaperia Sinellistä. Olen ostanut sen joitakin vuosia sitten, en tiedä onko sitä yhä myynnissä.
Harmaa panelointi on Bilteman sytyketikuista ja valmiista koristelistoista. Ei tullut ponttipaneelia, yritin korjata asiaa vetämällä piikillä urat pystylistojen väliin.
Lattia on Biltemen sytyketikuista, hiottu ja käsitelty pellavaöljyllä. Naulanpäät piirsin lyijykynällä.
Sikäli kun valoa riittää kuvaamiseen, se on pehmeämpää kuin mitä olen tähän asti onnistunut kuviini tästä nukesta saamaan. Toisen sivuseinän olisi voinut jättää poiskin, olisi helpompi kuvata. Maailmalla näkee myös japanilaisilla hakasilla yhteenliitettäviä seiniä ja lattioita, jotka voi irrottaa toisistaan varastoinnin ajaksi.
Ikkunan teko ei sujunut käden käänteessä. Aluksi unohdin ikkunaluukkujen välisen keskilistan. Levensin aukkoa seinässä ja tein uuden kehyksen luukuille. Sitten saranat veivätkin ruuveineen kehyksen sisällä liikaa leveyttä, vaikka veistin niille syvennykset. Kyllästyin ja liimasin toisen luukun pysyvästi kiinni. Ikkuna on 5/5, 4/2 ja 2/2 mm:n mäntyrimaa.
Kiinnostavasti moni nukkekodin 1:12-kokoisesta rekvisiitasta käy tännekin, esineitä kun on niin monen kokoisia oikeastikin. Katson, mitä saan irti tästä huoneen puolikkaasta. Se voi toimia makuu- tai olohuoneena, keittiönä tai kylpyhuoneena. Tarkoitus ei ole kerätä hurjaa määrää tämän mittakaavan tavaroita. Mietin jopa Momokolle omaa blogia, katsotaan miten tämä kehittyy...
Liimasin ikkunalaudat paikoilleen ulkoseinässäkin, jottei siihen tarvitse palata. Ulkoseinä on kesken, hyvinhän tuohon sopisi kapeat pystyrimat kuten ennen vanhaan.
Ikkunan ollessa miltein valmis muistin varastossani olevan kaksi vastaavan näköistä ruotsalaista 1:12 -koossa. Sekä pari ovea, muitakin ikkunoita ja portaatkin. Vaneria ja Biltema-tikkuja on myös vielä jäljellä. Jossain vaiheessa täytyy tehdä lisää suunnitelmia...
torstai 7. heinäkuuta 2016
Momoko 1:6
Tämä tyttö muutti meille jokin aika sitten. Hän on osoittautunut vaativaksi luonteeltaan. Heti piti saada istuin matkan jälkeen ja sitten talo tai edes huone. Tottakai jossakin on hyvä asua, ja kartanoon ei mahdu, vaikka keittiön oven kautta yrittäisi.
Japanilainen Momoko (Deep Violet) seisoo ilman tukea mukavasti. Noissa vaatteissa hän tuli. Violettia on vain rannerenkaassa, aika chic ratkaisu. Saappaat olivat alkujaan hopean väriset, mutta toisen maalissa oli ongelmaa. Niinpä poistin maalin kokonaan.
Hän saa jotain kotikutoisempaa päälleen, kunhan selviän rakennusrupeamasta. Nahkaisen matkalaukun olen tehnyt kauan sitten Sirpa Ala-Loukon kirjan 'Oma nukke' ohjeilla.
Japanilainen Momoko (Deep Violet) seisoo ilman tukea mukavasti. Noissa vaatteissa hän tuli. Violettia on vain rannerenkaassa, aika chic ratkaisu. Saappaat olivat alkujaan hopean väriset, mutta toisen maalissa oli ongelmaa. Niinpä poistin maalin kokonaan.
Hän saa jotain kotikutoisempaa päälleen, kunhan selviän rakennusrupeamasta. Nahkaisen matkalaukun olen tehnyt kauan sitten Sirpa Ala-Loukon kirjan 'Oma nukke' ohjeilla.
lauantai 2. heinäkuuta 2016
Tuoleja / Some chairs
Tyttären Pullip-nukke tarvitsi tuolia ja lupasin tehdä sellaisen. Millaisen, jäi tarkemmin keskustelematta.
Talonpoikaistuolin tein Jane Harropin kirjan Finishing Touches kaavoilla suurentaen niitä 200%. Helppo, suorakulmainen malli oli liian karu tyttären mielestä.
Nojatuolin tein muokaten hieman Davidin kaavoja sekä suurentaen niitä 200%. Siitä tuli liian suuri Pullipin yksiöön ja sitäpaitsi halusin pitää sen itse. Verhoilukangas on vanha mankelin liina, nyörit pellavalankaa ja jalat helmistä ja taulunauloista. Runko on puuta, kapalevyä, pehmusteet retkipatjaa ja vanua.
Kolmas tuoli oli Krisin kaavoja ja ohjeita hyödyntäen toteutettu ja tytär sai itse valita kankaan. Kangas on Forssan Kankaisesta viime kesänä ostettu. Tässä voisi vaikka lukea iltasatuja. Tuoli kelpasi, vaikka nukke saattaakin isopäisenä kellahtaa siitä kyljelleen. Eli käsinojat olisi sittenkin pitänyt olla.
Talonpoikaistuolin tein Jane Harropin kirjan Finishing Touches kaavoilla suurentaen niitä 200%. Helppo, suorakulmainen malli oli liian karu tyttären mielestä.
Isoäiti jättiläisten talossa...
Nojatuolin tein muokaten hieman Davidin kaavoja sekä suurentaen niitä 200%. Siitä tuli liian suuri Pullipin yksiöön ja sitäpaitsi halusin pitää sen itse. Verhoilukangas on vanha mankelin liina, nyörit pellavalankaa ja jalat helmistä ja taulunauloista. Runko on puuta, kapalevyä, pehmusteet retkipatjaa ja vanua.
Kolmas tuoli oli Krisin kaavoja ja ohjeita hyödyntäen toteutettu ja tytär sai itse valita kankaan. Kangas on Forssan Kankaisesta viime kesänä ostettu. Tässä voisi vaikka lukea iltasatuja. Tuoli kelpasi, vaikka nukke saattaakin isopäisenä kellahtaa siitä kyljelleen. Eli käsinojat olisi sittenkin pitänyt olla.
Lopputulos: Nyt rakennan itselleni katselulaatikkoa mittakaavassa 1:6.
Kiitos kommenteistanne edellisiin päivityksiin!
keskiviikko 29. kesäkuuta 2016
Silkkipuku / New silk dress
Tällekin kauniille Tarun muotoilemalle nukelle valmistui vihdoin puku silkistä ja vanhasta pitsistä. Kangas on viime syksyn Suuresta snadista hankkimaani. Myyjän nimeä en valitettavasti muista, mutta silkki tuntuu paksulta ja laadukkaalta. Kaavat ovat jälleen Sue Atkinsonin kirjasta Making and Dressing Dolls' House Dolls.
Rohkeasti vaan ompelemaan, turha säästellä materiaaleja parempaan tarkoitukseen.
Nuken kampaus on Tarun laittama ja mielestäni vaati runsautta myös asulta.
Tyttöset yhdessä.
Rohkeasti vaan ompelemaan, turha säästellä materiaaleja parempaan tarkoitukseen.
lauantai 18. kesäkuuta 2016
Ompelua / Dressing
Kesä- ja talvityttö. Kiitos sadepäivien, sain ommeltua uudet vaatteet näille kahdelle posliininukelle. Eilinen kerhoseurakin auttoi, muuten olisi jäänyt muutama pitsi kiinnittämättä.
Oikeanpuoleinen nukke on kahden euron löytö Kierrätyskeskuksesta ja sillä oli siivet sekä helinäkeijumainen asu. Vasen on nukkekotikaupan perusnukke, jota tyttäreni ei huolinut leikkeihinsä, koska hänen talossaan asuu ainoastaan eläimiä.
Olen hieman kohentanut kampauksia, muuten nukeilla on alkuperäiset hiukset. Vaalea asu on nenäliinasta, mitä olikin mukava käsin ommella. Sukat ovat palaset vanhaa pitsinauhaa, jota liimasin suoraan sääriin. Oikeanpuoleiselle tein lisäksi nahkakengät jalan ympärille liimaten.
Sovitusnukke on Erjan tekemä ja ompelukone samoin jostain miniatyyrimarkkinoilta. Viimeisenä on vielä mainittava Sue Atkinsonin ansiokas kirja Making & Dressing Dolls' House Dolls, josta olen saanut kaavat ja inspiraatiota.
Olen innoissani päästyäni alkuun historiallisten asujen kanssa. Ei tarvitse tulla tarkkaa epookkia, kunhan on edes jotenkin uskottavaa. Käsinompelu on oikeastaan aika rentouttavaa...
Kiitos kommenteistanne edellisiin kirjoituksiini, palaamisiin.
Oikeanpuoleinen nukke on kahden euron löytö Kierrätyskeskuksesta ja sillä oli siivet sekä helinäkeijumainen asu. Vasen on nukkekotikaupan perusnukke, jota tyttäreni ei huolinut leikkeihinsä, koska hänen talossaan asuu ainoastaan eläimiä.
Olen hieman kohentanut kampauksia, muuten nukeilla on alkuperäiset hiukset. Vaalea asu on nenäliinasta, mitä olikin mukava käsin ommella. Sukat ovat palaset vanhaa pitsinauhaa, jota liimasin suoraan sääriin. Oikeanpuoleiselle tein lisäksi nahkakengät jalan ympärille liimaten.
Sovitusnukke on Erjan tekemä ja ompelukone samoin jostain miniatyyrimarkkinoilta. Viimeisenä on vielä mainittava Sue Atkinsonin ansiokas kirja Making & Dressing Dolls' House Dolls, josta olen saanut kaavat ja inspiraatiota.
Olen innoissani päästyäni alkuun historiallisten asujen kanssa. Ei tarvitse tulla tarkkaa epookkia, kunhan on edes jotenkin uskottavaa. Käsinompelu on oikeastaan aika rentouttavaa...
Kiitos kommenteistanne edellisiin kirjoituksiini, palaamisiin.
maanantai 13. kesäkuuta 2016
Pikku piika / Kitchenmaid
Piika sai viimeisetkin vaatteet päälleen eilen. Olen tehnyt hänet fimosta yhtäaikaa mummon kanssa. Hänestä piti tulla mummon seuralainen, mutta joutuikin keittiöön pilkkomaan vihanneksia.
Pidän hänen ajattomasta asustaan, ei kuvioita, ei mitään ylimääräistä. Silti vaatteet tuovat nukkeen yllättävän paljon luonnetta.
Tarkoitukseni oli vaatettaa hänet nopeasti työläämpien seurapiirileidien alta. Toisin kävi ja tyttönen sai odottaa alushoususillaan melkein 2,5 vuotta. Tällaista on kun on monta projektia menossa...
Pidän hänen ajattomasta asustaan, ei kuvioita, ei mitään ylimääräistä. Silti vaatteet tuovat nukkeen yllättävän paljon luonnetta.
Tarkoitukseni oli vaatettaa hänet nopeasti työläämpien seurapiirileidien alta. Toisin kävi ja tyttönen sai odottaa alushoususillaan melkein 2,5 vuotta. Tällaista on kun on monta projektia menossa...
torstai 2. kesäkuuta 2016
Raven's Perch 1:48
Kiitos kommenteistanne edellisiin. Rakentui sitten tämäkin mökki. Ei se valmis ole, pientä tekemistä riittää. Kokosin kuitenkin tämän kitin huomattavasti nopeammin kuin Petit Palais -talon, joka olikin ensimmäinen projektini tässä mittakaavassa.
Kuistin tasakattoa hieman vierastan, kaipaisiko se pientä kaltevuutta tai jopa kaarretta kuten muissakin katon osissa on? Kattopaanut leikkasin lasten kuviosaksilla kartongista. Savupiippua en sitten päällystänyt ilmakuivuvalla massalla (laiskuus). Pysyypähän kaunis muoto paremmin esillä. Kaiteet katolla ovat uskomattomat, eläköön laserleikkuri.
Mittatikku unohtui kuvista. Tornin korkeus on noin 26 cm, talon leveys 22 cm ja syvyys kuistin etureunasta 14 cm.
Illuusioni siitä, ettei näin pieni nukkekoti veisi tilaa, karisi kun sijoitin tämän Petit Palaisin viereen kirjanhyllyssä. Nehän täyttävät yhdessä kokonaisen 80 cm hyllyn. Eikä pahvikuistin viereen voi laittaa mitään kaatuilevaa kuten kirjoja... Puutarhasuunnitelmiakin on, nämä talot pääsivät lasiovien taakse.
Kuistin tasakattoa hieman vierastan, kaipaisiko se pientä kaltevuutta tai jopa kaarretta kuten muissakin katon osissa on? Kattopaanut leikkasin lasten kuviosaksilla kartongista. Savupiippua en sitten päällystänyt ilmakuivuvalla massalla (laiskuus). Pysyypähän kaunis muoto paremmin esillä. Kaiteet katolla ovat uskomattomat, eläköön laserleikkuri.
Mittatikku unohtui kuvista. Tornin korkeus on noin 26 cm, talon leveys 22 cm ja syvyys kuistin etureunasta 14 cm.
Illuusioni siitä, ettei näin pieni nukkekoti veisi tilaa, karisi kun sijoitin tämän Petit Palaisin viereen kirjanhyllyssä. Nehän täyttävät yhdessä kokonaisen 80 cm hyllyn. Eikä pahvikuistin viereen voi laittaa mitään kaatuilevaa kuten kirjoja... Puutarhasuunnitelmiakin on, nämä talot pääsivät lasiovien taakse.
tiistai 24. toukokuuta 2016
Syreenit / Lilacs
Kohta ne kukkivat taas pihallakin. Viimeinkin syreenejä Syreenikujalla! Katriina Alasen kitti on niin runsas, että sain tehtyä nämä kaksi maljakollista samasta pakkauksesta, otin ainoastaan rautalankaa lisää omista varastoista. Valkoisia kukintoja ja vihreitä lehtiä jäi vielä yli johonkin jatkoprojektiin.
Maljakot ovat Jaanan keramiikkaa.
keskiviikko 18. toukokuuta 2016
Uusi talo / Raven's Perch
Syreenikujalle on noussut uusi talo. Kyseessä on Petite Properties -firman 1:48 mittakaavan halloween teemainen kitti. Hankin tämän viime syksynä, ehkä saan sen ennen ensi lokakuuta valmiiksi, saa nähdä.
Talo alkaa olla sisältä valmis tapetointia ja listoituksia myöten. Tapettina on skräppipapereita samasta vihkosta, jolloin sävyt sopivat toisiinsa. Lattiat, kaakeloinnit, listoitukset tein kartongista lautojen ja kaakelien välit piikillä vetäen.
Kartanon tytöt hämmästelevät valtavaa nukkekotia, tämä ei kyllä mahdu lastenhuoneeseen.
Avasin ulko-oven viereistä ikkunaa suuremmaksi, sehän on kitissä korkeudeltaan yläreunasta vaakapuuhun. Ulko-oven muutin ulospäin avautuvaksi. Ullakon luukku tornissa joutui ikkunaseinustalle, kun ullakon lattia tuli liimattua vahingossa ylösalaisin. Muuten rakentaminen on edennyt mukavasti.
Suurin pysähdys tuli ulkovuorauksen kanssa kartonkisuikaleita seinään liimatessa, on se niin hidasta. Edustalle tulee vielä kuistin rakenteet sekä katolle paanut ja kaiteet. Sitten alkaa kaiken vanhentaminen maalaten, keskikerroksen ikkunoiden alla onkin jo kunnon vesivahinko.
Talo alkaa olla sisältä valmis tapetointia ja listoituksia myöten. Tapettina on skräppipapereita samasta vihkosta, jolloin sävyt sopivat toisiinsa. Lattiat, kaakeloinnit, listoitukset tein kartongista lautojen ja kaakelien välit piikillä vetäen.
Kartanon tytöt hämmästelevät valtavaa nukkekotia, tämä ei kyllä mahdu lastenhuoneeseen.
Avasin ulko-oven viereistä ikkunaa suuremmaksi, sehän on kitissä korkeudeltaan yläreunasta vaakapuuhun. Ulko-oven muutin ulospäin avautuvaksi. Ullakon luukku tornissa joutui ikkunaseinustalle, kun ullakon lattia tuli liimattua vahingossa ylösalaisin. Muuten rakentaminen on edennyt mukavasti.
Suurin pysähdys tuli ulkovuorauksen kanssa kartonkisuikaleita seinään liimatessa, on se niin hidasta. Edustalle tulee vielä kuistin rakenteet sekä katolle paanut ja kaiteet. Sitten alkaa kaiken vanhentaminen maalaten, keskikerroksen ikkunoiden alla onkin jo kunnon vesivahinko.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)



















































