perjantai 20. tammikuuta 2017

Massaruokaa / More polymer clay food

Osallistuin Angie Scarrin vetämään työpajaan Vantaalla syksyllä 2015. Teimme punajuuria ja lehtimangoldeja. Valitettavasti en silloin tuoreeltaan ehtinyt kirjoittaa blogiin vaikutelmiani. Tekemäni vihanneksetkin lojuivat pitkään keskeneräisinä.

Oli kuitenkin valtava elämys tavata taiteilija, jonka kolmea kirjaa olen hartaasti tutkinut. Ennen kaikkea mieleen jäi asenne: Massan pyöritys taitaakin olla aika ronskia puuhaa.

Angie Scarrin uusin kirja Colour Book, Nature's Colours For Polymer Clay on ollut suureksi avuksi värien sekoituksessa. Sain viimein hankittua massojen värit, joita hänkin käyttää sekä sekoitettua niistä välisävyt, joihin kirjan värireseptit perustuvat. Etenkin vihreä on ollut aikaisemmin hankala saada uskottavaksi.


Minikoossa on kiva tehdä säilykkeitä, tässä pikkukurkkuja, kanttarelleja ja aprikooseja. Naru on ompelulankaa, lasipurkit ostin Taavanaiselta. Liimasin kanneksi nastan kannan, johon liimasin paperin hieman kiinni ennen langan sitomista.


Tomaatit ovat varmaan jotain eteläistä lajia. Näitä voisi tehdä lisää ja herkutella muodoilla vielä runsaammin. Tein ne samasta oranssista punaiseen liukuvärjätystä tangosta. Valitettavasti en muista, keneltä olen ostanut kuvan kauniin pyyheliinan.


Angie Scarr esittelee Colour Book  -kirjassaan näiden chilien tekoa. Lisäksi olin ostanut häneltä Suuren Snadin markkinoilta 2015 muotin Calyx / Flower Mould. Tein sillä näiden palkojen kannat.

Alkuharjoittelun jälkeen muotti toimi hienosti. Ensimmäinen kerta varren noustessa hedelmän mukana ulos muotista tuntui melkein taikuudelta. Linkki Angien videoon tässä.


Uutenavuotena syötiin uunissa kypsennettyjä kastanjoita. Kuvassa näkyy hyvin lakatun ja lakkaamattoman pinnan ero. Minulla on vielä käytössä vanhaa Fimo-lakkaa, jonka pullon korkissa on sivellin kiinni. Hyvin helposti sitä tulee laitettua liikaa.


Angie on ryhtynyt käyttämään Renaissance-vahaa. Kerääntyyköhän siihen pöly kiinni, onko kokemuksia? Toisaalta, jos se kelpaa Angielle, niin kyllä se kelpaa minullekin.

Kun ruokaa alkoi syntyä, oli kesken kaiken paneuduttava korienkin tekoon. Tein päre- tai ehkä paremminkin lastukoreja ensimmäistä kertaa. Käytin kaapista löytyvää paksuhkoa paperia ja maalasin korin pinnan kolmeen kertaan akryyliväreillä. Sanka on paperipäällysteistä rautalankaa, jonka kiersin kaksinkertaisena itsensä ympäri.


Sisällä on retikoita ja inkivääriä, raastettuna yhdessä soijakastikkeen kanssa hyvä lisuke aterialla.


Kastanjat, retikat ja inkivääri olivat kyllä huvittava näky keittiön pöydällä yhdessä live-malliensa kanssa. Mies siitä vinoilikin. En saanut kaikesta kuvaa, koska oikeat 1:1-ruoat on syöty :)

torstai 19. tammikuuta 2017

Leivontaa / Playing with clay

Hyvää alkanutta vuotta 2017! Joulusta lähtenyt ruokainnostus on jatkunut eri teemoilla näihin päiviin. Koetan purkaa sumaa ja kuvata esineeni pilvisistä päivistä huolimatta.

Youtubessa olevat minua inspiroineet opetusvideot löydät täältä (lasagne) ja täältä (pasta-annos). Jälkimmäisessä videossa tehdään tortellineja, raviolit minulla olikin ennestään tehtyinä.

Suola- ja pippurisirottimet ovat lasihelmiä, joiden yläosan tein polymeerimassasta ja käsittelin ennen uunissa kovetusta hopeanvärisellä jauheella (askartelukaupasta).


Muut astiat olen tehnyt kovettamalla massaa uunissa tehdasvalmisteisen astian, marmorikuulan tai lasipisaran ympärillä sekä hiomalla reunan epätasaisuudet veden alla vesihiomapaperilla.


Taustalla häämöttää hylly, joka ei ole tullut aikaisemmin esitellyksi, sillä kokonsa vuoksi se ei ole sopinut nukkekoteihini. Olisi kiva tehdä sille keittiöteemainen boksi.

Olen tehnyt hyllyn 3 mm:n pahvista Venus A. Dodgen vanhan kirjan (kirjastosta) kaavojen mukaan. Hänen The New Dolls´ House Book, Do it yourself -kirja voisi tässä auttaa?


Hyllyn pohjassa lukee 2004. Vuosiluvun kirjaaminen miniatyyrin pohjaan on ihan järkevää, usein se vain unohtuu.


Luvassa on siis useita ruoka-aiheisia päivityksiä. Palaan viimeisen kuvan ruokiin vielä. Tapaamisiin.

torstai 29. joulukuuta 2016

Perhepotretti / Family portrait

Välipäivinä kartanon väki kerääntyi ensimmäiseen yhteiskuvaan lähestyvän uuden vuoden kunniaksi.

Kaikki ovat esittäytyneet blogissani  jo aikaisemmin. Suurin osa nukeista on Tarulta, sohvalla olevat lapset ovat Tant Gröniltä ja reunimmaiset tytöt kirpputorilöytöjä. Mustapukuisen mummon olen tehnyt itse. Koira on Hannalta. Palmun olen tehnyt maalarinteipistä. Ja vaatteet ommellut hitaasti yksi kerrallaan...


Väki jaksoi kärsivällisesti odottaa rakentaessani lavasteita. Nyt ei tarvita niskatukia niin kuin ennenvanhaan valotusaikojen ollessa pitkiä.


Sain idean 'studiokuvaukseen', kun tavaroita penkoessa käteeeni osui vasemman reunan kukkapylväs.


Voisihan asukkaita olla enemmänkin, ehkä perhe kasvaa ensi vuonna? Tarinan alkuja alkaa heräillä. Vaatteita voisi tehdä lisää, sillä takarivin toisella rouvalla ei ole hametta eikä kaikilla lapsilla kenkiä...


Pian vuosi vaihtuu, kiitos tästä vuodesta!

Onnellista Uutta Vuotta
Happy New Year 
Bonne Année
2017!

tiistai 27. joulukuuta 2016

Joululeivontaa / Christmas baking

Joulun alla oli kokeiltava hyasintin tekoa polymeerimassasta. Ruukut ovat ilmakuivuvasta savesta, maalattu ja lakattu. Puulaatikko kärsi saven kosteudesta ja alkoi vääntyillä liimauksissaan. Olen pitänyt sitä puristimissa, eikä savi ole kuivaa vieläkään. Muratti on Katriinan kitistä yli jäänyttä lehteä.


Oikealla vielä kymmenen sentin kolikko mittatikkuna.


Kun massat olivat pitkästä aikaa esillä, teki mieli tehdä muutakin. Useimmiten minulla karkaa muovailu täysin kädestä ja yhtäkkiä joka paikka on täynnä mallikuvia lehdistä ja kirjoista, materiaalirasioita ja työkaluja.

Suurin osa alla olevista on vanhoja leipomuksia, jotka olen saanut nyt liimattua järjestykseen. Vihreät kuulat sekä sokerihuurteiset hedelmät tein viime viikolla.


Täydensin kakkuja koristelulla ja juustot pääsivät kivialustoille.


Ennen joulua teimme tyttären kanssa tämän asetelman hänen muovieläimillään. Painoin villalankakuuset ja muut havut kukkasieneen ja sirottelin suolaa päälle.


Kohta vuosi vaihtuu, ehtisiköhän vielä sitä ennen tekemään päivityksen... Kiitos kommenteistanne edellisiin.

perjantai 16. joulukuuta 2016

Joulukoristeluja / Christmas Decorations

Tänä vuonna minulla on ollut aikaa askarrella joulua!

Vasemmalla olevan joulukuusen tein Marian kirjan ohjeilla. Kapea havupunos loppui kesken ja kuusesta tuli pöytämalli, eipä tuo haittaa. Kuusenjalasta olen hitusen ylpeäkin. Suppilomainen metalliosa löytyi viime kesänä mökin varaston naulakulhosta. Keskellä on villasta huovutettu joulupuu.


Katriina Alasen kitistä tekemäni liljat pääsivät vihdoin asetelmaksi yhdessä jouluisten oksien kanssa. Kransseja tuli tehtyä useampi, sillä jatkoin edellisvuotisia keskeneräisiä pohjia. Markkinoilta ostetut makeiset pääsivät Cillan simpukka-astiaan.


Nyt odottavat 1:1-elämän jouluvalmistelut. Toivotan kaikille oikein hyvää joulua ja rentouttavaa lomaa sekä kiitokset tästä vuodesta!

maanantai 12. joulukuuta 2016

Joulupuita / Christmas trees

Sain jouluaskarteluun potkua hassusta sattumuksesta. Ostin nimittäin Marian Nukkekoti Väinölän Joulu -kirjan toistamiseen, tällä kertaa syntymäpäivälahjaksi itselleni. En muista yhtään, milloin ja mistä olen ostanut ensimmäisen, kluuttiselkäisen painoksen.


Vasemmalla villalankakuusi, jonka ohje löytyy youtubesta. Erotuksena ohjeeseen vuolin rungon yläpäästään teräväksi sekä maalasin vihreäksi, jotta latvatähden kiinnitys onnistuu.

Keskellä aikaisemminkin blogissani esiintynyt joulukuusi, joka sai uuden koristelun.

Oikealla kirpputorilta löytämäni pulloharja-tyyppinen kuusi, jonka liimasin täyteen helmiä.


Kuusenjalat sekä -kynttilät tein Marian Joulukirjan ohjeella. Mutteri antaa mukavasti jalalle painoa. Sisälle laitoin vielä hiukan sinitarraa, jollei sisämitta aivan vastannut rungon paksuutta. Yllä oleva jalka istuu kuusen ympärille tiiviisti.

Kuulaita talvipäiviä!

maanantai 5. joulukuuta 2016

Villapuseroita / Knitting time

Momoko sai kaksi uutta villapuseroa. Sovelsin Arnen ja Carlosin ohjetta heidän kirjastaan 'Neulotut nuket'. Tunikan lanka on Novitan Polkua, sävy Punajuuri.


Pukeminen ja riisuminen eivät ole aivan lasten leikkiä, mutta onnistuvat sentään.


Neuloin molemmat 2,5 mm:n puikoilla. Hitaasti kutistan neuleitani, 1 mm:n puikot odottavat vielä käyttöönottoa.


keskiviikko 16. marraskuuta 2016

Uusia ompeluksia / New outfit

Ompeluinnostukseni jatkuu edelleen ja olen siitä iloinen, sillä minulla on useimmiten ollut vaatteiden suhteen rimakauhu. Sateisesta ja hämärästä päivästä huolimatta sain kuvattua Momokon uusissa vaatteissaan.


Ohutta farkkukangasta sain Kierrätyskeskuksesta eurolla löytyneestä vauvan takista. Huppari on vanhasta t-paidastani. Huomasin, että kierrättämiselläkin on rajansa ja vanha vaate saattaa olla niin huonokuntoinen, että vain hihoista löytyy ompeluun kelvollista kangasta.


Taka-alalla on vanha Singerini, joka edelleen toimii mainiosti. T-paidassa on takana kiinnityksenä siemenhelmi ja lankalenkki, farkuissa taas hakanen lankalenkin kera.


Momoko on Barbieta hieman pienempi nukke. Hän seisoo kuvissani ilman tukea. Koska lahkeissa ei ollut mitään kiinnostavaa, rajasin jalat pois.

Kiitos kommenteistanne edelliseen postaukseen. Tunnelmallista kaamosta pohjoisessa asuville!

torstai 10. marraskuuta 2016

Valmis vuode / Bed done

Sahasin vuoteen kahtia! Kyseessä on kauan sitten askartelemani liian suuri sänky, jonka lopulta päätin pienentää. Valitettavasti en ottanut kuvaa ennen operaatiota.

Alla harmaa vanha pääty sekä pala poistettua pohjalevyä antavat osviittaa alkuperäisistä mitoista. Poistin jalkopään päädyn kokonaan ja muotoilin uuden kapeamman sekä toisen pitkän sivun uudelleen, lisäksi väri vaihtui. Koristeet olen leikannut tapetista.


Kiinnitin silkkipehmusteen peittämään operaation vahingot sekä tein patjan.


Alla hahmotelmaa taiteilijan makuuhuoneeksi. Tapetti on muistaakseni mallipala Tricia Guildin boordia. Kuviossa on hento kullan hohto vaihtelevan harmaalla pohjalla.

Edellisen postauksen jälkeen muutamalla kerroksella täydennetty päiväpeitto laskeutuu höyrytyksen jälkeen suhteellisen uskottavasti.  Ompelin myös muutaman silkkityynyn. Enkelin alla seinällä roikkuu kirpputorilta löytämäni rukousnauha, jonka krusifiksi on 12 mm korkea.


Tein myös uuden herätyskellon korun osista. Kello on 10 mm korkea.


Tarkoitukseni on koota tänne kaikkea hieman kummallista ja kitsiä. Kalusteet ja lisärekvisiitta ovat vielä mietinnässä, mutta ainakin minulla on nyt sänky valmiina. Olen tyytyväinen, kun sain viimein hyödynnettyä kaapeissa kauan pyörineen vääränlaisen kalusteen.

Valoisia talvipäiviä teille lukijat.

maanantai 31. lokakuuta 2016

Virkkausta / Crocheting

Olen hiljattain löytänyt kirpputoreilta herkullisen värisiä helmilankoja. Oli heti virkattava päiväpeitto vähintäänkin. Sen värit valikoituivat taiteilijan talon kylpyhuoneen helmiverhosta. Peitossa lanka on numeroa 8 ja käyttämäni koukku 1 mm. Viereisen makuuhuoneen sänkykin odottaa valmiina.


Momokon pipon virkkasin koukulla 2. Lanka on päälle itsevärjättyä sukkalankaa. Väriaineena käytin amerikkalaista mehujauhetta Kool-Aid. Harmaan ja kylmän punaisen liukuvärjätty lanka mehevöityi vihreillä ja ruskeilla sävyillä.


Ylimääräiseksi jääneessä entisessä jauhopurkissa on kätevä säilyttää pikku keriä. Kunpa saisin ne sinne taas sopimaan.


Momokon pipoon tuli vahingossa aavistus joulua. Ilmat kylmenevät ja neuleharrastus nostaa päätään. Värien valoa tulevaan pimeyteen!

keskiviikko 19. lokakuuta 2016

Momokon luona / Some progress with 1:6 box

Olen tehnyt Momokon yksiöön pöydän, hyllyn, naulakon, verhot sekä päällensä uudet vaatteet ja kengät!


Verhot ompelin nenäliinan puolikkaasta. Huonekalut valmistuivat jo kuukausi sitten, vaatteiden kanssa meni sitten tovi.

Niiden kaavat ja ohjeet katsoin japanilaisesta kirjasta Easy Doll Coordinate Recipe Dress Book. Löysin kirjan kohtuuhinnalla ebaysta. En osaa japania, mutta selkeitä työvaihekuvia on helppo seurata. Hieman tarvitsin suurennuslasia.


Kurpitsat, omenat ja villamaton olen tehnyt joskus edellisinä vuosina.


Momoko keräsi hyllyynsä kokoelmastani joitakin suosikkiesineitään.



Lyhdyn hankin kesällä porvoolaisesta Riimikosta. Ainakin tässä led-valaisimessa on lämmin valo ja jalustassa ihastuttavasti pieni kytkin, josta valon saa päälle.


Messinkitarjottimet ovat vanha kirpputori-ostos. Buddha on matkamuisto Hanoista. Kosmetiikkalaukun olen tehnyt joskus aikaisemmin.


Olithan leiponut omenapiirakkaakin Momoko, se vaan ei mahdu esille tuolle sivupöydälle.


Aika maalaisromanttinen tästä boksista tuli, niin oikeastaan pitikin. Huomasin myös, ettei tyyliä olekaan helppo yhtäkkiä muuttaa vaikka umpimoderniin. Toiseksi, aika pienihän tämä boksi on.

Toisaalta, kun on rakentanut monta vuotta monihuoneisia taloja, on ilahduttavaa tehdä vain yhtä huonetta. Tietenkään en harrastuksen alkuvaiheessa uskonut, kun sanottiin että boksilla on hyvä aloittaa. Sisäistän koko asian vasta nyt : )


Tossut tein soveltaen Marian Ihana 3/2016 -lehdessä ollutta ohjetta. Tossujen ylipitkät nauhat työnsin pinseteillä housunlahkeisiin.


Kuvaan toisella kertaa lisää ulkokuvia, se vasta oli inspiroivaa teknisistä ongelmista huolimatta; kameran terävyysalue kulkeutui itsepäisesti nukesta kirkkaisiin taustan lehtiin. Jouduin heittämään suurimman osan kuvista roskiin.

Kiitos jälleen kommenteistanne edelliseen postaukseen. On myös kiva päästä viikonloppuna Suuri snadi -tapahtumaan.

maanantai 10. lokakuuta 2016

Syksy / It's autumn

Ulkoa löytyy vielä jonkin aikaa asetelma-aineksia vaikka kuinka paljon. Näissä kransseissa käytin pohjana kasvinvarsia ja niiden kuivuttua liimasin paperilehdet päälle. Ovat hauraita ja varisevat jonkin verran, mutta ei se haittaa.



Kiitos kommenteistanne edelliseen postaukseen!

maanantai 3. lokakuuta 2016

Kukkia & sohva / New flowers & settee

Saimme viimeksi kerhossa testata Susannan tulevan kirjan ohjeita. Kokeilin unikoita ja tulppaaneja. Hyvin toimivat ohjeet, kerhoaika vierähti kukkien osien parissa ja sain ne vasta kotona koottua valmiiksi. Olen tyytyväinen lopputuloksiin ja oppinut taas hieman erilaisia tapoja tehdä kukkia.



Papukaijatulppaaneja oli hauska tehdä, sillä ne ovat aika villejä muodoiltaan ja väreiltään. Susannalta markkinoilta ostamani tulppaani on pöydällä, hänen ohjeellaan tekemäni maljakossa.


Kauan keskeneräisenä odotellut rokokoo-sohvakin valmistui vihdoin. Ohje on Léa Frisonilta täältä.


Kiitos kommenteistanne edellisiin!