tiistai 14. heinäkuuta 2015

Letku / Garden hose

Pikku väliprojektina syntyi puutarhaletku. Monet näkyvät rakentavan minipuutarhaa, mikä on houkutteleva idea kesällä. Minulla on nyt sitten letku valmiina, vaikkei sitä ole tänä kesänä tarvinnut.


Letkuosa on scoopidoo-nauhaa, johon on pujotin rautalangan sisään. Jostain syystä en löytänyt vihreää, muovipäällysteistä rautalankaa meiltä mistään...

Hanan tein hajuvesipullon tekoon tarkoitetusta muoviosasta, pumppuosa vaan poikki ja sakarainen helmi tilalle. Suuttimen ja hanaosan tein kahdesta sisäkkäin menevästä muoviputken pätkästä. Otan niitä aina talteen, kun jokin kosmetiikkapullo tyhjenee. Tämä oli helppo.

Tervetuloa uudet lukijat!

perjantai 10. heinäkuuta 2015

Öljyä / Oil in jars

Nämä ovat olleet monivaiheinen projekti, joka vihdoin valmistui.

Koreissa olevat pullot ja purkki vasemmalla ovat nestemäistä fimoa, neljä purkkia oikealla resiiniä. Olen valanut molemmat aineet silikonimuotteihin. Väri ei ole aivan onnistunut, oliiviöljyn kullanhohdetta on vaikea tavoittaa. Hyllyn täytteeksi kyllä käyvät.

Täällä on esimerkkejä valusta ja paljon muitakin kiinnostavia tekniikoita. Merci Joc!
Valua ja muotin tekoa haluaisin harjoitella paljon lisää...

Korit tein ohuesta paperilangasta (paksuus 1 mm, auki levitettynä 10 mm) sekä paperipäällysteisestä rautalangasta. Reunan viimeistelyssä olivat pinsetit välttämättömät. Onneksi pullot joustivat ja sain työnnettyä rautalankojen päät niiden ja korin väliin :)

Korintekoa esineen ympärille täällä. Thank you Kris!


keskiviikko 8. heinäkuuta 2015

Nukenrattaat / Doll stroller

Taas sataa, hyvä päivä askarteluun. Otin käyttöön rasian nimeltä Keskeneräiset Projektit. Se on riittävän pieni, jotta mikään ei voi jäädä sinne pitkäksi aikaa. Nyt yhtä sun toista pitkään keskeneräisenä ollutta valmistuu, koska rasia on pöydälläni jatkuvasti näkyvissä.

Kartanon lapsille valmistui nukenrattaat. Kuomu on ohutta nahkaa ja paperipäällysteistä rautalankaa. Korin olen punonut paperinarusta, pohja on puuta ja renkaina puuhelmet.

Mainio pikkutyttö on ruotsalaisen Tant Grönin posliininukke, jonka olen pukenut. Vaunuissa makaa tekemäni fimonukke, jonka vaatetuksen haluaisin runsauttaa paremmin aikakautta vastaavaksi.





Kerään edelleen rohkeutta ja ideoita palatakseni kartanon sisustuksen pariin. Olin miltein jo palaamassa, kun löysin kaapistani kasan kaikenlaista keskeneräistä.

Tervetuloa uudet lukijat, toivottavasti viihdytte.

lauantai 4. heinäkuuta 2015

Leivontaa / Baking days

Helle on nyt Helsingissäkin, mutta sehän ei estä leipomista. Onnistuin minäkin tekemään lättyjä! Hyvä ohje löytyy vaikka täältä.


Croissantit ja omenaviinerit olen tehnyt varmaan jo viime vuonna, ne saivat eilen seurakseen suklaacroissantteja (pains au chocolat) ja rusinapullia (pains aux raisins). Ohjeen katsoin Nathalie Gireaudin kirjasta Miniatures en Pâte Fimo.


Leipäkokoelmani on myös karttunut tällä viikolla melkoisesti. Leipää on vaan niin kiitollista tehdä. Ranskanleivän tekoa opiskelin Marian ohjeesta, muut ovat edellä mainitusta kirjasta tai omasta päästä.





keskiviikko 1. heinäkuuta 2015

Sitruunasta / Of lemon

Kesällä on niin kiva tehdä miniruokia massan pehmetessä käsissä nopeasti. Olen tehnyt sitruunatahnaa, sitruunamarinoitua kanaa, sitruunamarenkipiirakkaa (josta tuli rahkapiirakka vahingossa). Mirkan tekemä raastin pääsi tosi toimeen. Siinä vaiheessa perhe tuli viereen naureskelemaan...


sunnuntai 28. kesäkuuta 2015

Hellejuomaa / Summer drink

Hellettä odottaessa täällä on puristettu, raastettu ja viipaloitu sitruunoita 1:1 -koossa sekä 1:12 -leikkimaailmassa. Yksi kreikkalainen sitruuna on vielä kylmäkaapissa, eikä sekään varmasti ehdi homehtumaan. Massaruuissa taas on se hyvä puoli, että ne säilyvät paremmin ja nukeilla on jatkuvasti enemmän syötävää ja juotavaa.




Koko viritys on parvekkeen jakkaralla. Kivet toimme Kreikasta, harmi etten kerännyt enemmän ja pienempiä siloposkia.

sunnuntai 21. kesäkuuta 2015

Kreikkalaiset sitruunat / Greek lemons

Saimme Pargassa ystävälliseltä kasvattajalta kassillisen sitruunoita suoraan puusta. Ne eivät ole mitään siloposkia, mutta mikä aromi ja tuoreus! Yksi oli muurahaisten koti ja se sai jäädä Kreikkaan.

Inspiraatioksi:



 Minisitruunat mallinsa päällä ja onnellinen kokki:



Tekemäni nukke on siis 1:12-kokoa. 

En tiennyt, että sitruunat voivat kasvaa noin suuriksi. Suurimman läpimitta on 12 cm ja se on lähes pallo muodoltaan.

lauantai 20. kesäkuuta 2015

Hyvää Juhannusta! / Happy Midsummer!

Tänään on Suomessa pyhäpäivä. Luonto on vehreimmillään (totisesti, koska sataa koko ajan), kaupunki juhannuksen vuoksi hiljainen, sillä monet ovat lähteneet kesämökeilleen tai muuten maaseudulle sukulaisten luo.

Saunan kuistilla, järven rannalla voisi näyttää tältä:


Kasvi on Bonnie Lavish -kitti. Kermatonkan patinoin mustalla akryylimaalilla. Molemmat olen tehnyt kerhossa aikaisemmin. Tausta on japanilainen astialaatikko kansineen.

torstai 18. kesäkuuta 2015

Terveisiä Kreikasta / Greetings from Greece

Palasimme toissa päivänä Kreikasta. Oli haikeaa lähteä lämmöstä (25-34 °C) ja palata tässä kesäkuussa erityisen viileään Helsinkiin. Nyt mittari näyttää 11°C ja vettä sataa...

Matkalla näin joka puolella inspiroivia nukkekodin malleja. Vannoin, etten ainakaan vuoteen rakenna uutta nukkekotia, mutta olisipa kreikkalainen talo kiinnostava toteuttaa!

Alla näkymiä Pargan kylästä. Todellisuus oli taaskin kirkkaampi, värikkäämpi ja voimakkaampi kuin kuvissa. Kuvat suurenevat niitä klikkaamalla.

Tämä talopari oli suosikkini Pargassa.

Kuja oli niin kapea etten saanut koko julkisivua mukaan.

Vesimylly Pargan laitamilla.

Kirkkosaari Pargan edustalla.

Loggoksen kylää Paxoksen saarella.



Gaios, Paxos.
Aivan nukkekodin mittasuhteet!





Haara- ja räystäspääskysten pesiä oli seinillä ja räystäiden alla joka puolella 
Pargan keskustassa. Linnut lentelivät kujilla ja talojen väleissä taitavasti.

Haarapääskyn poikasia, koti se on tämäkin.

En ole juurikaan ehtinyt tekemään miniatyyrejä viime aikoina, enkä lukemaan blogejakaan. Kiitos ystävällisistä kommenteistanne edellisiin päivityksiin. Edessä on kesäloma, joten eiköhän mineillekin ala olla taas aikaa :)

keskiviikko 15. huhtikuuta 2015

Kevät kukkii / Spring flowers

Olen ollut muutaman päivän pois blogin äärestä ja sillä välin useampi bloggaaja on postittanut keväisen kukka-päivityksen. Tässä tulee minun.

Tein lumikelloja ja narsisseja.



Toissa kevään pelargonit ovat vihdoin päässeet ruukkuihin. 
Leikkasin lehtiä paljon lisää, jotta kasvit näyttäisivät runsailta.





Kerhossa askartelimme viimeksi kermatonkkia Krisin mainiota ohjetta mukaillen. 
Kaikki vinous ja epätäsmällisyys on täysin harkittua.

Lopuksi kimput kukkakittien lopuista (unikot, suuret narsissit ja hyasintit Susan Karatjasin) sekä omista leikkureista.




Ihanaa kevättä teille kaikille!

lauantai 4. huhtikuuta 2015

Ullakko / Attic

Onkohan missään päin maailmaa taloissa tällaista savupiippua vai onko Greenleaf käyttänyt ns. taiteellista vapautta? Nyt on piippukin paikoillaan, vaikka on oudon muotoinen. Tavallaan se sopii katon jyrkkiin muotoihin.


Ullakko on inspiroivan suuri tila, jota en halunnut jakaa väliseinillä tai edes suojakaiteilla. Tapetoin kaapista löytyneillä neutraalin värisillä papereilla ja maalasin lisää ruskeaa päälle. Päädyissä on "hirsinä" samaa laudoitusta kuin ulkoseinissä.


Ylös vievät kapeat raput, joissa ei ole edes kaiteita. Talo olisi paljon tylsempi ilman pääsyä ullakolle.


Katolle suorastaan kuuluisi linnunpesä tai kaksi, tikkaat nuohoojalle tai laskeutumisalusta pääsiäisnoidille...


tiistai 31. maaliskuuta 2015

Neule / New cardigan

Sain Anneli Lindsbergiltä vaihdossa tämän neuleaarteen. Hän osasi valita värin paremmin kuin minä itse. Tämän rouvan asukokonaisuus parani kertaheitolla, hän olikin takkia vailla. Vaan paksut hihat eivät meinanneet mahtua villatakin sisään, siksi napitus on auki.



Seuraavaksi neuletta sai sovittaa tämä hoikempi kaunotar, jolla on ollut jo ties kuinka kauan pelkät alushousut jalassa, tosin sentään silkkiset. Sain neuleen napitettua kiinni virkkauskoukun avulla. Saisinkohan tästä potkua nukkejeni vaatettamiseen... Posliininuket ovat Tarun käsistä.


Kiitos paljon Anneli!

Katto paikoillaan / Roof done

Nyt hieman hengästyttää, mutta Fairfieldin katto on valmis, savupiippua lukuunottamatta. Sotkin liimapistoolin kanssa kunnes maltoin odottaa laitteen kuumenemista kauemmin kuin ohjeessa mainitut 5 minuuttia. Harjalle ja kulmiin liimasin suojaksi ohuet kartonkisuikaleet. Katon väri saattaa vielä muuttua, toisaalta se näyttää nyt jo aika tummalta. Lisään sammalta yms. huonoihin paikkoihin. Fairfieldin pakkauksen kattomateriaali riitti hyvin, pussiin jäi alkuperäisestä määrästä noin viidennes yli. Tästä on hyvä jatkaa.



sunnuntai 8. maaliskuuta 2015

Ovet paikoillaan / Doors fixed

Kiitos kannustavista kommenteistanne. Jatkan edelleen intensiivisesti Fairfieldin rakentamista. Saisinpa katonkin laitettua ennen kuin jotain yllättävää tulee väliin...

Eilen päällystin kivijalan kananmunapakkauksen paloilla sekä maalasin kevyesti harmaalla, ruskealla ja mustalla akryylimaalilla. Siitä tuli yllättävän realistinen. Kuistin alle olisi riittänyt puusäleikkökin, liekö tontilla ollut liikaa kiviä tarjolla? Talo näyttää nyt tukevasti perustetulta.


Tänään liimasin ovet karmeineen paikoilleen. Ovenkahvat tein nuppipäisistä korupiikeistä, jotka taivutin L-muotoon. Kädensija on paperirulla, jonka sisällä on kaksi korupiikkiä vastakkain. Avainlevyt leikkasin ohuesta metalliarkista ja reijitin keskeltä. Saranana toimii paksu kangas ovilevyjen välissä. Liimasin kankaan rakennussarjan ovenkarmin päälle ja sen päälle lisäsin vielä yhdet karmit. Lisäksi oven saranareunaa piti hioa pyöreämmäksi, jotta ovi pääsee avautumaan.


torstai 5. maaliskuuta 2015

Fairfield edistyy / Some progress

Nurkkalaudat tekevät talon, eikö? Samalla huomasin ettei talossa ole juurikaan suoria kulmia, mutta ei haittaa. Tornin pyöröikkunat olivat harmillisesti levyissä eri korkeudella, enkä korjannut asiaa levyjä leikkaamalla ja täytepaloilla. Ehkä keksin jonkin visuaalisen hämäyksen... Ulko-ovet eivät ole lopullisesti kiinni, sillä en ole saanut vielä askarreltua niihin ovenkahvoja. Kivijalka, katot ja kuistin kaiteet puuttuvat. Tähän taloon tuleekin suuri ullakko.
Tervetuloa uudet lukijat, toivottavasti viihdytte. Kaikille hyvää kevättä, kohtahan se on täällä pohjoisessakin!