sunnuntai 3. marraskuuta 2013

Suurisnadi / From Suurisnadi fair

Tässä vihdoin ostokseni markkinoilta, tyttäreni löysi lisäksi pehmokissan ja keijunuken.
Ihana lipasto ja koru ovat Erja Helanderilta, tuoli Christian Lundqvistilta.

My few purchases from fair, I love both chair and chest of drawers. And brooch was a necessity of season.

sunnuntai 6. lokakuuta 2013

Penkkejä / Some seats

Innostuin tekemään rustiikkeja istuimia, puusilppupussikin pieneni hieman :)

I made some rustic benches of odd pieces of wood.


Tunnelmointia neutraaleilla väreillä, lyhdyn olen tehnyt laivalla Erja Helanderin työpajassa. Lattiatyynyn virkkasin pellavalangasta, kori on Sinooperin ekonarusta. Mukavaa viikkoa kaikille!

Combining neutral colours. I have made lantern from kit of Erja Helander. Cushion have been crocheted with linen thread. Basket have been woven of kind of eco string. Have a nice week!

tiistai 1. lokakuuta 2013

Lisää työkaluja / More artist's tools


 

Taiteilijan paletti / Artist's palette

Kiitos mukavista kommenteistanne ja tervetuloa uudet lukijat! Kartano saa jäädä nyt joksikin aikaa tuumaustauolle aloitettuani uuden projektin. Luonnollisesti taiteilija tarvitsee työvälineet, väripaletin ja maaleja. Tästä mini-into lähtikin laukkaamaan. Harmillisesti kamerasta hyytyi akku heti kuvaussession alkuun, jatkoa siis seuraa. Pöydän jalat ovat syömäpuikoista, tuubit ohutta alumiiniputkea, korkkeina helmet. Vernissakippo on pala muoviputkea shampoopullosta.

Thank you for your encouraging comments and welcome new followers! After building manor house about five years I feel it's time to do something new for a while. So I have begun new project with artist's house. Colour tubes and palette are first items for artist's studio. I used chop sticks for table legs, thin aluminium tube for colour tubes and plastic tube of shampoo bottle for a cup on the palette. To be continued...

torstai 19. syyskuuta 2013

Kurkistus sisään / Look inside

Tässä näkymä nykytilanteeseen maalausurakan jälkeen. Sisäkatot ovat laittamatta ja alakerran ikkunoista puuttuvat listat. Alakerrassa ikkunat ovat mökkimäisen pienet ja mietin vielä vaihtaisinko ne suurempiin. Portaat luultavasti jäävät ilman kaiteita, tila on niin ahdas muutenkin. Lattiat olen laatoittanut linoleumilla jo silloin 2004, nyt maalasin ohuesti laattojen yli himmentääkseni värejä. Yksi takka tähänkin taloon piti tehdä, muttei enempää. Tapetti makuuhuoneessa on kaikuja kartanosta, voi olla että se lähtee vielä pois. Mukavaa loppuviikkoa teille.

Situation today after tearing off wallpapers, fireplaces and painting walls several times. Perhaps I'll change small windows of the ground floor too? Have a nice weekend.


Ennen.
Before.


Ruokasali / eteinen ja keittiö.
Dining room / hall and kitchen.



Olohuone ja taiteilijan työhuone.
Drawing room and artist's studio.


Kylpyhuone ja makuuhuone.
Bathroom and bedroom.

keskiviikko 18. syyskuuta 2013

Uusi talo / New house

Tai siis vanha: Ostin tämän talon rakennussarjana 9 vuotta sitten ja se on juuri saanut kokea kolmannen remontin! Olen muokannut sitä kartanon ohella pikku hiljaa. Haastetta laskeakseni päätin sen sijoittuvan nykyaikaan. Talossa asuu kuvataiteilija, jonka sisustuksessa voi olla melkein mitä vaan, modernia ja antiikkia, kulunutta, kerättyä esineistöä. Kunhan huoneiden väriskaala pysyy rajattuna neutraaleissa maaväreissä, harmaassa ja valkoisessa. Näin suunnittelen nyt, saa nähdä kuinka tämä toteutuu...
Sää on suosinut parvekkeen käyttöä maalaustilana. Olen maalannut seiniä uudelleen ja uudelleen. Ulkoseinät maalasin eilen vaalean harmaiksi okran päälle. Julkisivu näyttää nyt yhtenäisemmältä ja sopii paremmin nykyiseen suunnitelmaan. Tänään alkoi olla niin kosteaa, että oli kiire saada talo sisälle kuivumaan. Otin siitä parvekkeella vielä valoisimmat kuvat, mitä nyt syksyn edetessä pitkään aikaan onnistuu. Kaikenlaista pientä tietysti puuttuu, tässä kuitenkin ulkokuvia.

This new project is actually 9 years old. I have been decorating this house three times before this fresh idea of natural look. This house is contemporary home of a artist who furnishes with old and new. She/he makes beautiful still lifes of found objects and prefers limited colour combinations of earthy palette. These are my thoughts now let's see what happens...




Tilanne ennen.
Before.






lauantai 17. elokuuta 2013

Tallinnan nukkenäyttely / Doll exhibition in Tallinn

Kävin viime viikolla Tallinnassa päivän pikamatkalla ja löysin nukkegallerian Estonian Art doll house osoitteesta Vene 12/1b Katariina Käik. Paikka löytyy Katariina käik -kujan päästä Tallinnan vanhassa kaupungissa. Ensimmäisessä kerroksessa on nukkemyymälä ja kahdessa seuraavassa näyttely taiteilijanukeista eri puolilta maailmaa. Kaiken kokoisia uniikkeja nukkeja on esillä noin 150. Kahden ylimmän kuvan väki on noin 1:12-kokoista ja niin upeasti puettua. Näyttelytilakin on mielenkiintoinen, sillä se sijaitsee kaupungin vanhimmassa talossa.

Last week I made a day trip to Tallinn. Most interesting find was Estonian Art doll house. It's address is Vene 12/1b Katariina Käik and you can find it at the end of the passage Katariina käik in Tallinn old town. Today's exhibition presents about 150 art dolls from all over the world. Just few photos from large exhibition.





maanantai 12. elokuuta 2013

Patinointia / Adding patina

Innostuin kokeilemaan erilaisten esineiden patinointia akryylivärein. Pohjakerros: sekoitus preussinsinistä, paynen harmaata ja valkoista. Tämän kuivuttua toinen kerros kuivalla siveltimellä kermanvalkoista, kolmanneksi 'likaa' eli ohut kerros ruskeaa, jota pyyhin osittain pois.

I tried adding patina with acrylic paints. First coat is mixture of prussian blue, payne's gray and white. Following coat of warm white wth dry brush. Lastly adding some 'dirt' dilluted coat of brown partly wiped away.


Tämä alkoi näyttää liian yksitoikkoiselta, joten lisäsin osaan esineistä hopeaa, mustaa ja vihreää, osaan kultaa ja punaruskeaa, suurinpiirtein. Värejä voisi kokeilla loputtomiin. Mukavaa viikkoa!

This looked too boring so I added more colours: silver, black and green to some objects and gold, burnt sienna to the others. I could paint them again and again. Have a nice week!

maanantai 5. elokuuta 2013

Vispilöitä / Just Whisks

En ajatellut ruveta leipomaan näillä helteillä, kokeilinpa vaan vääntää metallilankaa.
Kuvat saa suuremmaksi niitä klikkaamalla.

It's too hot to start baking. I just tried to bend some wire. You can click on the photos to make them bigger.

Forssasta / From Forssa Fair

Loput ostokset Forssasta, näköjään hankin vain kittejä ja lisäksi pari Miniaturas-lehteä.

To my surprise I bought only different kinds of kits from Forssa fair. And few spanish Miniaturas magazine.

Hylly ja tarjoilupöytä ruokasaliin Dolorekselta.
The shelf and dumb waiter to the manor dining room
(McQueenie kits)

Perhostaulu ja valokuva-albumi Minihalilta, talo Susannalta.
The butterfly collection and photo album are from Minihali,
tiny house kit from Susanna.

lauantai 3. elokuuta 2013

Keittiöön / To the Manor Kitchen

Lämpöä ja väkeä riitti Forssan markkinoilla, kiitos Kaisalle ja Iinalle mukavasta matkaseurasta!
Hemmottelin itseäni McQueenien kiteillä, joita olin ihaillut jo pitkään Doloresin nettikaupassa. Olin kuullut näitä kehuttavan, niitä olikin ilo koota, sillä osat ovat hyvin täsmällisiä. Hauskaa myös että ne ovat oikeaa mahonkia kuten 1:1 vastineensa. Vahasin ne vielä mahonginsävyisellä antiikkivahalla ja kiillotin pehmeällä trikoolla. Tässä ei ole kaikki ostokseni, palaan niihin myöhemmin.

Visiting Forssa Miniature Fair I treated myself with several kits of McQueenie Miniatures. I'm quite impressed of quality of the kits. Parts are cut so precisely that assemling was quite easy. And they are made of real mahogany (and brass) except the airer of course. I waxed them with 1:1 furniture antique wax and polished with soft cotton rag. I'll show you later rest of my purchases.

Siivousvälinelaatikko, harjat ym eivät kuulu kittiin.
Housemaids box. I added brushes etc.

Kynttilälaatikko on seinään ripustettava ja laatikko aukeaa.
Candle box. The drawer can be opened.

Kirjeteline.
Letter rack.

Kuivausteline. Keittiöön vai ullakolle, en tiedä vielä.
Airer. To the kitchen or the attic I'm not sure yet.

perjantai 26. heinäkuuta 2013

Keittiö / The Kitchen

Kiitos kannustavista kommenteistanne edellisessä! Huonekalut ovat nyt paikoillaan keittiössä, olisikohan tämä lopullinen järjestys. Vasemmalle seinustalle mahtuu vielä vaikka seinähylly ja pikkutavaraa. Keittäjä näyttää kokonaisuuteen tyytyväiseltä. Olipas keittiöleikki, huh. Ylihuomenna on Forssan markkinat, nähdään siellä!

Thank you for your lovely comments! Few new photos of the kitchen. Perhaps the furniture may stay as it is now. I'll add shelves or something to the left... At least the cook looks happy. This is it for a while.







torstai 25. heinäkuuta 2013

Takaisin kartanoon / Manor again

Kiitos kannustavista kommenteistanne ja kärsivällisyydestä, aina täällä joku näyttää käyvän vaikken ole ehtinyt päivityksiä tekemään. Tervetuloa myös uudet lukijat!
Nyt on vihdoin kesäloma alkanut, marjanpoiminnan ja puutarhan hoidon ohessa on miniharrastuksellekin taas aikaa. Itselleni tyypillisesti hyppelen aiheesta toiseen, tietysti olisi kiva jos huoneet syntyisivät yksi kerrallaan järjestyksessä valmiiksi, mutta se tuntuu työltä ja hauskaahan tämän puuhan pitää olla.
Näitä olen haaveillut tekeväni jo pitkään, nyt ne syntyivät peräkkäisinä päivinä. Lautashyllyn tein seuraten ohjetta kirjasta Edwardian Era Miniatures in 1:12 Scale, mutta malli ja mitat ovat omat. Kapeat osat ovat ohuita bambutikkuja tabletista, muut kotoa löytyneitä tikkuja ja listanpätkiä.

Thank you for your supportive comments and patience. And welcome new readers! I have been too busy to post. Luckily my summer vacation have begun and I have found more time for this lovely hobby.
I jumped doing the manor again and it's kitchen at last. With plate rack I used instructions from the book Edwardian Era Miniatures in 1:12 Scale though template is my own. Thin parts are bamboo skewers from table matt and everything else scratch pieces of wood.


Lihapenkin mallia otin sisustuskirjoista, sen parissa tuhraantuikin yllättävän kauan aikaa. Kokosin sen erilaisista puupaloista, mitä kotoa sattui löytymään. Jälki on karkeaa työkaluilla jiirisakset, viilat ja hiomapaperi. Olisin voinut myös käyttää parempilaatuista puuta, kokonaisuus on kuitenkin suurinpiirtein sellainen kuin halusinkin. Värjäsin penkin lopuksi Folk Artin ruskealla patinointiaineella sekä ruskealla kenkälankilla, mikä antoi mukavan kiillon. Veitset tein tuikkukynttilän metallikiposta sekä puusta, kaikki ruoka on fimosta joskus aikaisemmin tekemääni. Jatkoa seuraa.

Chopping block looks simple but was suprisingly complicate to finish. I looked for many interior decoration books for 1/1 scale model and scratch build this as well. I shoud have used better quality wood and tools if I had ones. This is rough piece of furniture but I'm pleased with it as a whole. I colored it with Folk Art's Antiquing medium and ordinary brown shoe wax which gave nice sheen. All food are made of Fimo and knives are of thin metal sheet and wood. To be continued...